Sidste nyt

De Nye Styrkede Læreplaner

Ministeriet har vedtaget en ny dagtilbudslov og samtidigt vedtaget Den Nye Styrkede læreplan, som alle daginstitutioner skal udarbejde inden sommer 2020. I den nye dagtilbudslov slås det eksempelvis fast, at dagtilbuddene har ansvar for at etablere et læringsmiljø, der over hele dagen og i forbindelse med leg,  rutinesituationer, vokseninitierede aktiviteter m.v. giver børn mulighed for at trives og lære.

Vi er i gang med det spændende arbejde og har bla. været på kursus sammen med gode folk fra de kommunale børnehaver i Middelfart kommune i forhold til hvordan vi kan gribe det an, og hvordan vi sætter lys på os selv som rammesætter for pædagogikken og kulturen i børnehaven, og hvordan vi kan udvikle på vores læringsmiljø.

Venner er vigtige at have – også bamsevenner!

I børnehaven arbejder vi løbende med materialet fra Fri For Mobberi, og har derfor også vennebamser. De bor i deres hus i børnehaven og hvert barn har en bamseven. Vennen kan man hente, hvis man har slået sig eller er ked af det. Vi har lige haft bamseuge, hvor vi har syet tøj til vores bamsevenner, så de er blevet flottere og meget nemmere at kende fra hinanden . Og så holdt vi selvfølgelig en bamsefest med de “nye” bamser, en bamsekage og med musik og dans fra Fri For Mobberi.

Børn skal ses med hjertet – og det kræver organisering og strukturering af voksne og pædagogikken!

Og vi synes egentlig at vi er vældigt godt på vej. Men vi har en stålfast tro på at vi altid kan blive bedre.

Derfor er vi nu begyndt et givtigt samarbejde med Lene Iversholt – konsulent fra UCL (University College Lillebælt) Lene arbejder hele tiden med udvikling på daginstitutionsområdet, og har tankerne koblet mellem praksis og nyeste viden indenfor forskning af børns trivsel og udvikling i daginstitutionerne.

Med de nye faglige input og Lenes fine udfordringer af små ting i vores praksis, arbejder vi lige nu med hvordan vi er rollermodeller for ro og fordybelse – lige fra morgenstunden. Det betyder, at vi arbejder lidt med at få nogle nye vinkevaner, så der er én voksen der kan vinke og have overblik og én voksen der er nærværende ved morgenbordet. På sigt vil vi gerne udvikle en kultur, hvor de fleste børn siger farvel ved morgenbordet eller dér hvor de er kommet igang med noget (f.eks. en leg med kammeratern, eller med modelérvoks). For barnet betyder det, at man er landet, og siger farvel fra en god situation, hvor man hygger sig. (Skal man ud til vinduet og vinke, så skal man først bagefter hen og finde ud af hvor og med hvem man skal lande i leg denne morgen.)

Vi glæder os til at arbejde videre og få øje på andre små ting vi kan organisere bedre til gavn for børnenes trivsel og udvikling.

Børn skal ses med hjertet – og det skal der være tid til!

Derfor har bestyrelsen i november 2014 vedtaget, at vi fremover vil have en bedre normering. Det betyder i praksis, at vi har ansat en ekstra personale – Birte Sommer – 30 timer om ugen. Tidligere har vi kun haft en ekstra personale i den spidsbelastede periode oktober – februar. Men når nu Birte er her hele året igennem, vil det give langt bedre kontinuitet for børn og voksne i huset, samt langt flere voksentimer til smil, kram, nærvær og udvikling. Det er helt fantastisk!

Så var der fest!

Vi holdt i går indvielse for vores nye trafik – cykelbane, som vi har arbejdet på siden foråret. Vi fik i går overrakt prisen fra GF Forsikring: “Danskernes Trafikpris” for vores projekt Sund Trafik, der gennem leg skal give børnehavebørnene en bedre forståelse for færdsel i trafikken.

Vi holdt en mægtig fest med borgmestertale, overrækkelse af prisen fra GF Forsikring, glade børn der cykler omkring på vores nye bane, kage med vores logo på en cykel, balloner og ballondyr allevegne, en tryllekunstner der tryllebandt børn og meget mere.

Tusinde tak til GF Forsikring og alle forældre, bedsteforældre og andre der har hjulpet os til at få det hele til at lykkes.

Siden 1. november 2013 er vi – sammen med alle andre daginstitutioner i Middelfart kommune – med i et projekt, hvor vi tilbyder alle børn mellem 2, 10 og 3,4 år sprogvurdering. Tidligere var det kun de børn, hvor vi var i tvivl om, hvorvidt de kunne have brug for en ekstra indsats rent sprogligt.

Velkommen på nettet

Så er vores hjemmeside komplet, og vi håber, at siden giver svar på en masse spørgsmål.

Nysgerrige om børnhaven?

Er I i gang med at kigge på børnehave, er vi sikre på, at I finder al den information i behøver her på siden. Vi syntes også, at I skal lave en aftale og kigge forbi. For ord er en ting, men når det kommer til vores børn, skal vi kunne mærke, at stedet er rigtigt. Og det oplever man bedst ved at mærke stemningen i huset.